歌詞和訳|Jamiroquai - Canned Heat

イギリス・ロンドン出身のJamiroquai。
4thアルバム"Synkronized"(1999年)から、1曲目"Canned Heat"の歌詞を和訳します。

Jamiroquaiの曲の中で、とても好きな曲です。
"踊れ!"という歌詞通り、聴いていると思わず身体が動いてしまう、素晴らしいノリ。
この曲を聴いてじっとしていることなんて、とてもできません。

映画"ナポレオン・ダイナマイト"のダンスシーンにも使われていましたね。
とんでもなく冴えない主人公が、生徒達の前で突然キレッキレにJamiroquaiを踊りだすシーンは、非常に印象的です。
Youtubeをあさると、このシーンのパロディ動画もあって楽しいです。笑



You know this boogie is for real
このブギーを感じるだろう

I used to put my faith in worship
But then my chance to get to heaven slipped
I used to worry about the future
But then I threw my caution to the wind
I had no reason to be carefree, no, no, no
Til I took a trip to the other side of town, yeah, yeah, yeah
You know I heard that boogie rhythm
Hey! I had no choice but to get down, down, down, down
俺は崇拝を大事にしていた
だけどそうしたら天国へ行くチャンスを取り逃した
俺は未来を心配していた
だけど俺は心配事を風と一緒に吹き飛ばした
心配事無くいられるわけなかった、無理、無理、無理
街の向こう側に旅するまではね、そう、そう、そう
俺はそこでブギーのリズムを聴いたんだ
そう!俺は踊るしかなくなったんだ、踊る、踊る、踊る

Dance, nothing left for me to do but dance
Off these bad times I'm going through, just dance
Got canned heat in my heels, tonight, baby
踊れ、踊る以外に俺にできることは無い
上手くいかない経験も取り抜けて、ただ踊れ
今夜、弾けそうな熱をかかとに感じているんだ、ベイビー

I feel the thunder, see the lightning
I know this anger's heaven-sent
So I've got to hang out all my hang ups
Cause of the boogie, I feel so hell bent, hey, hey
It's just an instant gut reaction, that I got
I know I've never, ever felt like this before
I don't know what to do
But then that's nothing new
Stuck between hell and high water, need a cure to make it through, hey!
雷を感じ、稲妻を見る
この怒りは天井からの贈り物だと知っている
だから俺の心配事を全部外に干さないと
ブギーのおかげで、俺はすごくがむしゃらな気分なんだ
わかったんだけど、これはとっさに出る本能的な反応なんだ
こんな気持になったのは初めてだ
何をすれば良いのかわからない
だけどそれは新しいことなんかじゃない
地獄と最高の間に挟まれているんだ、乗り越えるために治療が必要だね、ヘイ!

Dance, yeah, nothing left for me to do but dance
Of these bad times I'm going through, just dance, hey
Got canned heat in my heels, tonight, baby
You know, know, know I'm gonna dance, yeah
Off the nasty things that people say, dance, yeah
But I'm gonna make it anyway
Dance, got canned heat in my heels tonight, baby
You know I got canned heat in my heels
踊れ、踊る以外に俺にできることは無い
上手くいかない経験も取り抜けて、ただ踊れ
今夜、弾けそうな熱をかかとに感じているんだ、ベイビー
わかるだろう、俺は踊る
人が言う意地悪なことは忘れて、踊れ
でも俺はどちらにせよやり遂げるよ
踊れ、今夜弾けそうな熱をかかとに感じているんだ、ベイビー
弾けそうな熱をかかとに感じているんだ

You know this boogie is for real
このブギーを感じるだろう

Only the wind can know the answers
And she cries to me when I'm asleep
She says you know that you can go much faster
I know that people's talk can be so cheap, hey, hey
I've got this voodoo child in-veined on me
I'm gonna use this power to ascend
You know I've got these running heels to use
Sometimes there's no way I lose
I was born to run and built to last
You never see my feet cause they move so fast
風にしか答えはわからない
そして俺が眠ると彼女は泣く
彼女は"あなたはもっと速く行けるでしょう?"と言う
人の会話がこんなにも安っぽくなることを、俺は知っている
ブードゥー教の子供が俺の静脈にいる
このパワーを上昇するために使うよ
走るためのかかとが俺にはあるんだ
時々負けなしの状態になれる
俺は走るために生まれて、衰え知らずで長生きするんだ
速く動きすぎて俺の足は見えないだろうね

Dance, yeah, nothing left for me to do but dance
Of these bad times I'm going through, just dance, hey
Got canned heat in my heels, tonight, baby
Hey, I've got to dance, yeah
Off the nasty things that people say, dance, yeah
But I'm gonna make it anyway
Dance, got canned heat in my heels tonight, baby
踊れ、踊る以外に俺にできることは無い
上手くいかない経験も取り抜けて、ただ踊れ
今夜、弾けそうな熱をかかとに感じているんだ、ベイビー
俺は踊らなきゃいけないんだ
人が言う意地悪なことは忘れて、踊れ
でも俺はどちらにせよやり遂げるよ
踊れ、今夜弾けそうな熱をかかとに感じているんだ、ベイビー

You know this boogie is for real
Got so much canned heat in my heels, yeah
Gonna dance, gonna dance those blues away tonight
You know I'm gonna dance my blues away
You know this boogie is for real
Got so much canned heat in my heels, yeah
Gonna dance, gonna dance my blues away tonight
このブギーを感じるだろう
今にも弾けそうな熱をかかとに感じているんだ
踊るんだ、色んな憂鬱を吹き飛ばして今夜踊るんだ
分かるだろう、俺は今夜、憂鬱を忘れて踊る
このブギーを感じるだろう
今にも弾けそうな熱をかかとに感じているんだ
踊るんだ、俺の憂鬱を吹き飛ばして今夜踊るんだ

Dance, come on! Got canned heat in my heels tonight
Dance! Canned heat in my heels tonight
Dance! (alright) Canned heat in my heels tonight, baby
Hey, got so much
ほら、踊れ!今夜、弾けそうな熱をかかとに感じているんだ
踊れ!今夜、弾けそうな熱をかかとに感じているんだ
踊れ!今夜、弾けそうな熱をかかとに感じているんだ
弾けそうだ

Dance!
Hey, DJ, let the music play (Let the music play, yeah)
I'm gonna live this party life (I wanna live this party life)
Hey, DJ, throw my cares away (Let the music play, yeah)
I'm gonna live this party life (I wanna live this party life)
Hey, DJ, let the music play (I wanna live this party life)
I'm gonna live this party life (I wanna live this party life)
Hey, DJ, let the music play (Party life, party life)
I'm gonna live this party life (I wanted, I wanted to go home)
踊れ!
ヘイDJ、音楽をかけてくれ (音楽をかけてくれ)
俺はパーティーライフを生きるんだ (パーティーライフを生きたいんだ)
ヘイDJ 、俺の不安を吹っ飛ばしてくれ (音楽をかけてくれ)
俺はパーティーライフを生きるんだ (パーティーライフを生きたいんだ)
ヘイDJ、音楽をかけてくれ (パーティーライフを生きたいんだ)
俺はパーティーライフを生きるんだ (パーティーライフを生きたいんだ)
ヘイDJ、音楽をかけてくれ (パーティーライフ)
俺はパーティーライフを生きるんだ (家に帰りたかったんだけどね)

You know that this boogie is for real (Dance!)
Got so much canned heat in my heels (Dance!)
Gonna dance, gonna dance my blues away tonight (Dance!)
You know, you know this boogie, this boogie is for real (Dance!)
Got so much canned heat, canned heat in my heels (Dance!)
You know, I'm gonna dance my blues away tonight (Dance!)
このブギーを感じるだろう (踊れ!)
今にも弾けそうな熱をかかとに感じているんだ (踊れ!)
踊るんだ、色んな憂鬱を吹き飛ばして今夜踊るんだ (踊れ!)
分かるだろう、俺は今夜、憂鬱を忘れて踊る (踊れ!)
このブギーを感じるだろう (踊れ!)
今にも弾けそうな熱をかかとに感じているんだ (踊れ!)
分かるだろう、俺は今夜、憂鬱を忘れて踊る (踊れ!)


"何もかも忘れて踊れ!"
シンプルなメッセージですが、歌詞と曲との関係がもう必要十分ですね。
日常から解放されて踊りたくなったときには、迷わずこの曲をかけましょう。

"Canned Heat"収録の4thアルバム"Synkronized"はこちら。


また、"Canned Heat"も収録されているベスト盤"HIGH TIMES : SINGLES 1992-2006"はこちら。
ジャミロクワイの代表曲をまるっと聴けておすすめです。


"Canned Heat"がすごく効果的に使われている映画"ナポレオン・ダイナマイト"はこちら。Amazonビデオで観られます。
映画としても本当に面白くて、おすすめです!

では!

★その他Jamiroquaiの記事はこちら

コメント

^