歌詞和訳|NIKI - Switchblade


インドネシア出身のシンガーソングライターNIKI。
2020年9月10日リリースの1stアルバム"Moonchild"から、2曲目"Switchblade"の歌詞を和訳します。


曲の解説

アルバムタイトル"Moonchild"を彷彿とさせる、少し浮遊感のある夜に合う曲調と、NIKIの歌声が魅力的です。

NIKIはインドネシア出身ですが、18歳のときに単身でアメリカに渡ったとのこと。その際の、アメリカでアジア人としてアイデンティティを確立したときの心境を歌った曲です。
曲名"飛び出しナイフ"を持つことで勇敢な気持ちになれる、という単純に強いだけではない等身大の心境が伝わってきます。

歌詞和訳

This is looking like I might just wanna stay
Can't remember much about yesterday
Ground is glowing, I'm slowin' my stride with every step
(Take a good look at it, girl
Take a good look at this world, ah)
Electric rivers flow by the silhouette trees
We skinny dip and soak in all of our past dreams
And all my new friends dazzle like they're royals
(Take a good look at it, girl
Take a good look at this world, ah)
これじゃ私がただ居座りたいように見えるかもね
昨日のことはあまり思い出せない
地面はきらめいていて、私は歩みの度に進みを遅くしていく
(よく見てごらん
この世界をよく見てごらん、ああ)
電気の川たちが木々のシルエットの横を流れる
私たちは裸で泳いで全ての過ぎ去った夢に浸る
そして私の新しい友人たちは王家のようにきらめく
(よく見てごらん
この世界をよく見てごらん、ああ)

What is this place?
The skies are vast and no one's a familiar face
But I'm not afraid
この場所はなに?
空は広大で親しんだ顔は誰もいない
でも私は怖くない

Kinda feeling brave
The winds of change have nothin' on this switchblade faith
I'll take it to my grave
Ooh, ooh, ooh
なんだか勇敢な気分
変化の風も、この飛び出しナイフへの信仰の前では無力よ
このナイフを私のお墓に持って行くわ
ああ、ああ、ああ

The night is young and it's wild
I'm running free like a child
On the crown of a mountain and I could keep goin' for miles
I don't know what’s coming next
I feel a buzz in my legs
But Heaven knows that I'm quick on my feet and
Good with a blade and some old-fashioned faith in a place like this
夜はまだ浅くてワイルド
私は子どものように
山の頂の上を自由に走っている、そして遠くに行き続けられるはず
次に何が来るのかわからない
脚にざわめきを感じる
でも天は知っている、私の足が速いことも、
私がこういう場所でのナイフや古めかしい信仰の扱いに長けていることも

Feelin' bulletproof and far from faces I don't miss
So many brand new risks to take
防弾になった気分、恋しくもない顔たちから遠く離れられたわ
たくさん冒すべき新しいリスクがある

And I'm feeling brave
The winds of change have nothing on this switchblade faith
I'll take it to my grave
Ooh, ooh, ooh
そして私は勇敢な気分になる
変化の風も、この飛び出しナイフへの信仰の前では無力よ
このナイフを私のお墓に持って行くわ
ああ、ああ、ああ

Lining's silver, grass is greener, and I'm on my way
Brightest flicker, ain't no quitter, I'll be here to stay
Lining's silver, grass is greener, and I'm not afraid
'Cause I'm running with a switchblade
Lining's silver, grass is greener, and I'm on my way
Brightest flicker, ain't no quitter, I'll be here to stay
Lining's silver, grass is greener, and I'm not afraid
'Cause I'm running with a switchblade
希望が光り輝く、草の緑は深くなる、そして私は自分の道を歩んでいる
一番明るいかすかな光、脱落者にはならない、私はここに居続ける
希望が光り輝く、草の緑は深くなる、そして私は恐れない
だって私は飛び出しナイフと共に走っているから
希望が光り輝く、草の緑は深くなる、そして私は自分の道を歩んでいる
一番明るいかすかな光、脱落者にはならない、私はここに居続ける
希望が光り輝く、草の緑は深くなる、そして私は恐れない
だって私は飛び出しナイフと共に走っているから

歌詞の解説

不安を抱えながらも、新天地で何とか生きていきたい人にぴったりの歌詞です。
彼女の"飛び出しナイフ"のように、何か自分の中で頼れるものや心の拠り所を持つ、というのは良い方法かも知れません。

購入

"Switchblade"収録の1stアルバム"Moonchild"はこちら。
niki
2020/9/9リリース

Amazon Music Unlimitedの無料体験に加入するとこのアルバムを聴けます。

コメント

^